Aglomeracja naprawdę jest OK – choć nie wszyscy ją lubią :-)

Kiedy jeden dziennikarz pyta mnie o to czy to prawda, że Urząd Skarbowy każe Poczcie płacić VAT za usługę „Przesyłka Aglomeracja” (nowa oferta Poczty dla biznesu) podchodzę do tego spokojnie. Przygotowuję stanowisko z którego wynika, że sprawa jest wyjaśniona i żadnych opłat nie ponosimy.

Kiedy o to samo pyta mnie drugi dziennikarz – mówię sobie – zbieg okoliczności.

Przy trzecim już wiem, że ktoś właśnie zorganizował mi dzień pracy, ech życie. Tylko kto to może być? :-)

Wszystkim, którzy chcieliby się dowiedzieć więcej na temat tej sprawy odsyłam do pełnego stanowiska Poczty w tej sprawie.

W chwili obecnej, Poczta Polska w składanych deklaracjach wykazuje obrót z usługi „Przesyłka Aglomeracja” jako zwolniony, nie posiada również wezwania z urzędu skarbowego do zapłaty podatku VAT z tego tytułu.

Załączam również podstawę prawną w świetle której, brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych, do żądania przez organ podatkowy opodatkowania VAT–em obrotu z tytułu świadczenia usługi „Przesyłka Aglomeracja”.

Zgodnie z przepisami obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011r. ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 z póź. zm) zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną – realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych (art. 43 ust. 1 pkt. 17).
Zwolnienie określone w powołanym powyżej przepisie ma charakter przedmiotowo – podmiotowy. Przedmiotowy, bowiem dotyczy usług pocztowych, podmiotowy, gdyż ma zastosowanie tylko wobec operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Zgodnie z art. 3 pkt.12 ustawy Prawo pocztowe (tekst jednolity Dz.U z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn. Zm.) użyte w tej ustawie określenie operator publiczny oznacza operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Jednocześnie zgodnie z art. 46 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe powierza się Poczcie Polskiej wykonywanie zadań operatora publicznego określonych w ustawie.
Ponadto, zgodnie z art. 2 ustawy Prawa pocztowe, usługę pocztową stanowi min. wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym zarobkowe przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek. Natomiast z treści art. 2 pkt 1 dyrektywy 97/67 WE parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy, jakości usług, przez usługi pocztowe rozumie się usługi obejmujące przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek pocztowych.

Świadczona przez Pocztę Polską usługa „Przesyłka Aglomeracja” polega na przyjęciu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek opatrzonych adresem. Ze względu na fakt, iż jej charakterystyka wypełnia treść art. 2 ustawy Prawo pocztowe, jest z całą pewnością usługą pocztową. Powyższe potwierdza również otrzymana przez Pocztę Polską opinia Urzędu Statystycznego, w świetle której usługa „Przesyłka Aglomeracja” zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. mieści się w grupowaniu PKWiU 53.10.1 „usługi operatora publicznego”. Klasyfikacja ta nie ma co prawda, od dnia 1 stycznia 2011r., bezpośredniego odniesienia do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, niemniej jednak dokonana została przez organ powołany do dokonywania klasyfikacji wyrobów i usług, a rezygnacja przez ustawodawcę w przypadku podatku VAT z identyfikowania usług zwolnionych przy pomocy PKWiU, nie wpłynęła na zmianę klasyfikacji tej usługi.

dodaj komentarz
Wpisane w Aktualności | Tagi: . Link bezpośredni.

8 odpowiedzi na „Aglomeracja naprawdę jest OK – choć nie wszyscy ją lubią :-)

  1. Karolina napisał/a:

    Czy to normalne, że po znaczek na zwykły list musiałam ostatnio odstać w kolejce dobre 50 min, gdyż taki znaczek mogłam kupić TYLKO w okienku, gdzie wydawane są awiza, nadawane polecone itp…? Była godzina 8 jak wpadłam na pocztę, nie ma możliwości zakupu znaczka w innym okienku o tej porze, kiosk pocztowy (okienko w którym można kupić znaczek i inne drobnostki) jest otwierany dopiero o 12? Dziwicie się, że ludzie nie wysyłają już tylu listów co kiedyś…. Bo szybciej wysłać smsa czy zadzwonić aniżeli stać w kolejce prawie godzinę by zakupić podstawowy produkt PP za jedyne 1,35 (bodajże).

  2. Krzysio napisał/a:

    Nic dodać nic ująć. Kwintesencja pracy Poczty Polskiej.

  3. Przemysław napisał/a:

    A czy to normalne, że ostanio bardzo wiele przesyłek poleconych nadanych i doręczonych przez ten sam UP Opole1 potrzebuje 7 dni na dotarcie do adresata?
    Ostatni przykład: pismo z Urzędu Celnego, nadane w jeden wtorek (przed 15) i doręczone we wtorek następny. Jak widać trochę to wykracza poza regułę D+3…
    Tak na marginesie: wczoraj (poniedziałek) DHL mi doręczył kopertę z Hong-Kongu, nadaną w piątek :)

  4. Maximus napisał/a:

    a widział Pan Rzecznik rysunek krytykujący redukcję etatów w najnowszej ,,Angorze” nr. 5 ? :) na samym końcu na okładce, jakoś tak przy przeglądzie prasy wpadło mi to w oczy

  5. Mariusz napisał/a:

    A KIEDY PRACOWNICY POCZTY BĘDĄ MOGLI ZADAWAĆ TU PYTANIA? TYLKO PROSZĘ NIE ODSYŁAĆ MNIE DO INTERNETU WEWNĘTRZNEGO BO WIADOMO.ŻE TAM SIĘ NIE MA DOSTĘPU,ŻE TO CZYSTA PROPAGANDA.DLACZEGO MODERATOR REGULARNIE USUWA POSTY PRACOWNIKÓW???

  6. ZbigniewBaranowski napisał/a:

    Mariusz, KAŻDY może mieć dostęp do intranetu wystarczy się zgłosić do Kamili Rudnik. Mało tego możesz mieć do niego dostęp także z domu o dowolnej porze.

  7. Krzysio napisał/a:

    Zdumienie. To słowo towarzyszyło mi dziś gdy zobaczyłem drzwi poczty. Chcąc odebrać paczke, poszedłem o 10 na poczte. Placówka na osiedlu zawsze była otwarta 10-18. A tu nagle ogarneło mnie zdziwienie i zdumienie. Przedstawie godziny otwarcia: Poniedziałek, Wtorek 8-15; Środa – Piątek 11-18. Nie miłe zaskoczenie ze strony PP.

  8. Przemysław II napisał/a:

    Mariuszu – bajki opowiadasz :-) Dostęp ma każdy zainteresowany i chętny do pisania i czytania. Nie ma żadnych ograniczeń. Mozesz to także czynić z domu, a posty Pracowników usuwane ? Skąd ? Z bloga ? Dziwne i raczej mało prawdopodobne.
    Krzysio – widocznie ktoś wyraził cheć dokonania zmian, żeby innym było lepiej. Zgłaszając problem godzin otwarcia na bardziej przyjazne Mieszkańcom Centrum Poczty często przychyla sie do petycji i wprowadza zmiany, ale jak wiesz jeszcze sie taki nie narodził co by wszystkim dogodził :-)