E-klienci zmieniają logistykę

Rafał PietrwalskiblogRynek e-commerce dla operatorów logistycznych w Polsce to już nie tylko sama dostawa produktów.  Operatorzy koncentrują się dzisiaj na wsparciu sprzedaży e-sklepów poprzez zapewnienie im całego łańcucha korzyści. Są to m.in.  usługi marketingowe, magazynowe, obsługa posprzedażna, czyli wszystkie czynności, które dla e-sklepów generują dodatkowe koszty. Taki sposób postrzegania swojej roli wsparcia rozwoju e-biznesów przez operatorów buduje lojalność kontrahentów.

E-sklepy są z kolei coraz bardziej elastyczne jeśli chodzi o sposób dostawy e-zakupów. Klienci są dzisiaj w centrum uwagi i zgodnie z ich preferencjami należy budować swoje usługi i produkty. Choć wciąż dominuje dostawa „pod adres”, to coraz częściej klienci e-sklepów chcą otrzymywać paczki tam gdzie jest im najwygodniej. Coraz częściej jest to najbliżej zlokalizowany punkt odbioru w którym elastycznie, bez konieczności czekania na kuriera, można odebrać swoją paczkę. Widać to doskonale w Poczcie Polskiej w przypadku usługi „Odbiór w Punkcie” przesyłek w placówkach pocztowych i stacjach paliw ORLEN. Ta forma dostawy  zanotowała w  I kwartale 2016 r. wzrost o ponad 200 proc.  w porównaniu do tego samego okresu w 2015 roku. Poczta Polska ma obecnie największą na rynku sieć do odbioru produktów zakupionych w sieci. Klienci mogą wybrać dogodne miejsce odbioru spośród ponad 4100 placówek pocztowych, ale także w prawie 1000 stacjach paliw ORLEN.) Poczta Polska ma zamiar powiększyć sieć punktów odbioru do 10 tysięcy takich punktów.

Wniosek jest jeden: przewagę na rynku będą miały tylko te firmy logistyczne, które zapewnią klientom jak największy wybór elastycznych form odbioru e-zakupów. Ma być jak najwygodniej dla osoby, która kupuje w sieci, płaci za przesyłkę, ma swój plan dnia i chce, żeby to firma kurierska dostosowała się do jej potrzeb. Z kolei dla e-sklepu, operator logistyczny z typowego dostawcy paczek staje się istotnym kontrahentem, który ma udział w rozwoju jego biznesu. To odbiorca końcowy przesyłki (kupujący w sieci) i jego potrzeby, ma największy wpływ na kierunki rozwoju logistyki.

Rafał Pietrwalski, zastępca dyrektora zarządzającego sprzedażą odpowiedzialnego za rozwój Usług w Segmencie Klienta Biznesowego Poczty Polskiej

dodaj komentarz
Wpisane w Aktualności | Tagi: , , , . Link bezpośredni.

2 odpowiedzi na „E-klienci zmieniają logistykę

  1. k napisał/a:

    Najlepsze są odbiory osobiste (o ile godziny odbioru są dobre), dalej dostawa pod adres Pocztą (albo się uda odebrać, albo awizują w pobliskiej placówce), a na końcu kurierzy (trzeba czekać do oporu, często podane godziny, a nawet dzień dostarczenia mają się nijak do faktycznych, a jak awizują to bardzo daleko).

    Więc gdy jest możliwość, to wybieram odbiór w punkcie, kolejno Poste Restante, które w zasadzie działa identycznie.
    Na paczki z odbiorem w punkcie jest zniżka, gdyby jeszcze Poczta dawała podobny rabat za Poste Restante lub po prostu dodała odbiór w punkcie do paczki Mini, to byłaby bezkonkurencyjna. Jednak pewien czas temu Poczta zabroniła adresowania paczki Mini na Poste Restante oraz skrytki pocztowe, co było krokiem wstecz.

  2. Darek napisał/a:

    E-sklepy są teraz podstawą !