Światowy Związek Pocztowy: awans Polski dzięki szybkiemu rozwojowi e-commerce

Polski rynek pocztowy na tle innych krajów wyróżnia się dzięki globalnie zintegrowanej sieci pocztowej. Jest tu duże zapotrzebowanie na usługi w obszarze e-commerce i logistyki. Polska właśnie awansowała w rankingu Światowego Związku Pocztowego UPU i ma pozycję zdecydowanego lidera w Europie Środkowej i Wschodniej.

Kluczowym graczem na rynku usług pocztowych w naszym kraju jest Poczta Polska, która w nowej strategii kładzie nacisk na: współpracę z państwem w tworzeniu cyfrowej administracji, obsługę rynku e-commerce oraz koordynację logistyki dla handlu międzynarodowego, zwłaszcza w relacji między Azją a Unią Europejską.

Największa sieć w kraju

Sieć operatora narodowego liczy ponad 7500 placówek, a zatrudnienie to około 78 tysięcy pracowników. Listonosze obsługują klientów za pomocą ponad 21 tysięcy tabletów. Udział Poczty Polskiej w rynku kurierskim i paczkowym wynosi ok. 25 proc. Silną domeną Poczty Polskiej jest logistyka, natomiast wzrost nowoczesnych usług cyfrowych firmowanych przez platformę Envelo rok do roku wynosi 100 proc.  Poczta Polska ma szansę stać́ się̨ hubem logistycznym dla e-commerce na nowym Jedwabnym Szlaku.

Jak wygląda ranking UPU

Polski rynek pocztowy z wynikiem 84,9 punktów na 100 możliwych wyprzedził większość krajów uprzemysłowionych w rankingu UPU i został sklasyfikowany na wysokim 7 miejscu. Mamy najlepsze wyniki wśród państw regionu Europy Wschodniej i krajów byłego Związku Radzieckiego. Średnią dla tej grupy krajów wyniosła 55,1 pkt. Zaledwie 11 krajów spośród badanych 170 uzyskało powyżej 75 pkt, natomiast średnia dla najwyżej notowanego regionu krajów uprzemysłowionych wyniosła 67,4 pkt.

Zwyciężyła Szwajcaria (100 pkt.) przed Francją (94,7) i Japonią (94,1). Wyprzedziły nas także , Holandia, Niemcy i Wielka Brytania. Równocześnie Polska odnotowała największy w historii skok w procesie pocztowego rozwoju spośród wszystkich krajów objętych badaniem.

 Zintegrowany indeks rozwoju pocztowego (Index for Postal Development – 2IPD) Światowego Związku Pocztowego to kompleksowy miernik odzwierciedlający stopień rozwoju rynków pocztowych poszczególnych krajów na całym świecie. Dostępne wyniki za 2016 r. obejmują 170 krajów, podzielonych na 6 regionów geograficznych. W indeksie 2IPD uwzględnione zostały dane pochodzące z pocztowych „big data” (ponad 3 miliardy przetworzonych i przeanalizowanych danych oraz statystyk i ankiet UPU). Przyjęte kryteria pozwalają na badanie poziomu operacyjnej efektywności różnych kategorii krajowych i zagranicznych usług pocztowych, ich umiędzynarodowienia, poziomu konkurencyjności w głównych segmentach rynku, a także innowacyjności.

Zbigniew Baranowski, rzecznik prasowy Poczty Polskiej S.A.

dodaj komentarz
Wpisane w Aktualności, eCommerce, Nasze usługi | Tagi: , , . Link bezpośredni.

Jedna odpowiedź na „Światowy Związek Pocztowy: awans Polski dzięki szybkiemu rozwojowi e-commerce

  1. Igor napisał/a:

    Gratuluję.
    Spodziewałem się, że nr 1 będzie Wielka Brytania, a tu proszę, nie są nawet w czołówce.