Poczta Polska na rynku KEP w Polsce

Michał Gawryluk

Najnowszy raport „Analiza rynku KEP w Polsce” przygotowany przez prof. Arkadiusza Kawę dla GS1 Polska potwierdza pozycję Poczty Polskiej na krajowym rynku KEP. Spółka jest drugim operatorem dostarczającym największą liczbę przesyłek i jedną z czterech firm, które generują 77% przychodów tej branży.

Poniżej najważniejsze, moim zdaniem, wnioski z raportu „Analiza rynku KEP w Polsce”. Cały raport jest dostępny tutaj: https://www.gs1pl.org/archiwum/623-raport-na-temat-branzy-kurierskiej

Branża KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych), mająca prawie 30 letnią historię w Polsce, to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się części sektora TSL (transport, spedycja, logistyka). Branżę cechuje wysoka koncentracja – ok. 77% przychodów jest generowane przez 4 firmy.

Na polskim rynku obecne są wszystkie największe na świecie przedsiębiorstwa. Do podmiotów KEP należy również Poczta Polska, która w ostatnich kilku latach znacząco poprawiła pozycję konkurencyjną w segmencie przesyłek ekspresowych i kurierskich. Przeciętnej wielkości przewoźnik ekspresowy ma od kilkuset do kilku tysięcy stałych klientów, a najwięksi gracze nawet kilkanaście tysięcy.

Globalny rynek KEP w 2015 r. wynosił ok. 253 mld USD, zaś w Europie ok.74 mld EUR. Eksperci przewidują, że w najbliższych latach będzie on rósł w tempie 6% na świecie i 4-5% w Europie. W przeliczeniu na paczki daje to odpowiednio ok. 42 mld na świecie i 13,5 mld sztuk w Europie w ciągu roku.

Polski rynek szybko rośnie

W porównaniu do tych wartości rynek polski jest mały, choć tempo wzrostu jest dwa razy szybsze. W 2015 r. sumaryczna wartość przychodów operatorów wyniosła ok. 4,5 mld zł. Ubiegły rok oszacowano na poziomie ponad 5,1 mld zł, w 2017 r. ma to być ponad 5,7 mld zł. Stanowi to 1,6% wartości europejskiego rynku. W ciągu pięciu lat (od 2012 do 2017 r.) wartość rynku wzrosła o 53%.

W podobnym tempie rośnie liczba obsługiwanych przesyłek przez operatorów KEP w Polsce. W 2015 r. dostarczono 313 mln paczek, rok później – 355 mln, a w 2017 r. prognozowane jest – 395 mln. Stanowi to 2,9% ilości europejskiego rynku. W ciągu pięciu lat (od 2012 do 2017 r.) liczba przesyłek wzrosła o 62%.

Cztery firmy  w czołówce

Obecnie liderem pod względem wartościowym (27%) i ilościowym (29%) jest DPD. Na drugim miejscu pod względem liczby przesyłek (18%) i na czwartym pod względem wartości (15%) jest Poczta Polska.. Pod względem wartościowym cztery największe firmy (DPD, UPS, DHL i Poczta Polska) generują 77% sprzedaży, a pod względem liczby paczek to 73%.

Pozostali operatorzy KEP mają udziały nie większe niż 10%.

W stronę online bez tradycyjnych sklepów?

Branża KEP jest wrażliwa na wszelkie wahania w popycie na swoje usługi wynikające ze zmiany koniunktury, silnych trendów gospodarczych czy sezonowości. Od pewnego czasu obserwowany jest trend stopniowego wypierania tradycyjnych kanałów sprzedaży przez kanał elektroniczny. Według różnych szacunków wartość e-handlu w 2017 r. w Polsce ma osiągnąć 40 mld zł. Dynamika wzrostu tego rynku wynosi ok. 20% i jest większa niż średnia w UE. Ta koniunktura napędza popyt na wiele różnych produktów i usług bezpośrednio lub pośrednio związanych ze sprzedażą przez Internet. Korzystają na tym nie tylko firmy informatyczne, agencje marketingowe, instytucje finansowe, ale także dostawcy usług logistycznych. Handel elektroniczny stanowi obecnie jeden z najważniejszych trendów rozwojowych sektora TSL, w szczególności branży KEP. Średnio cztery na dziesięć przesyłek kurierskich pochodzi z zamówienia składanego przez Internet.

Coraz więcej kupujemy przez Internet w zagranicznych sklepach

Wyzwaniem stojącym przed branżą KEP jest rozwój elektronicznego handlu transgranicznego (ang. cross-border e-commerce). Mimo że ten rodzaj sprzedaży zaczął się intensywnie rozwijać dopiero kilka lat temu, ma już stosunkowo duży udział w całym rynku handlu elektronicznego. Według szacunków AliResearch (na leżącej do Grupy Alibaba) i Accenture w 2017 r. ma to być ok. 22%, a więc ok. 500 mld USD. Eksperci prognozują dalszy dynamiczny wzrost tego rynku. W 2020 r. ma on osiągnąć wartość 1 bln USD, a więc ok. 26% globalnej sprzedaży internetowej.

W Polsce zakupy przez Internet w zagranicznych sklepach mają jeszcze niewielki udział w całkowitym handlu elektronicznym. Obecnie takie zakupy Polaków stanowią ok. 10% e-handlu. Nadal jest to dużo poniżej średniej, ponieważ Polacy kupują towary zagranicą trzy razy rzadziej niż pozostali mieszkańcy UE. Najważniejszym argumentem przemawiającym za zakupem produktów zagranicą jest niższa cena. Z tego powodu 88% Polaków kupuje w Chinach, 58% w Wielkiej Brytanii i 51% w Niemczech. Kolejną przyczyną jest możliwość nabycia produktów niedostępnych w kraju. Jest to odpowiednio 59% kupujących w Wielkiej Brytanii, 53% w Niemczech i 49% w Chinach. Do innych powodów należą: wyższa jakość produktów z zagranicy, szerszy zakres produktów, potrzeba nowych doznań zakupowych.

O rynku przesyłek pocztowych, w tym przesyłek KEP, trendach i działaniach Poczty Polskiej opowiadałem też w programie Polskiego Radia: http://static.prsa.pl/0c884f64-adec-4cc3-8d27-a03ccaffc135.mp3

Michał Gawryluk,  kierownik działu rozwoju usług  KEP w Poczcie Polskiej

dodaj komentarz
Wpisane w Aktualności, eCommerce, Kurier Ekspres Paczka | Tagi: , , . Link bezpośredni.

4 odpowiedzi na „Poczta Polska na rynku KEP w Polsce

  1. CEO napisał/a:

    Za rok będziecie wyżej na podium.
    Dużo kupuje i zawsze wybieram dostawę tylko i wyłącznie Pocztą (paczka48) na innych przewoźnikach zawiodłem się wiele razy.

  2. Oliwka24.pl napisał/a:

    Branża KEP rozwija się i będzie się dalej rozwijać. W dobie szybkiego internetu i coraz szerszej oferty dostępnych produktów w sieci, e-commerce będzie się dalej intensywnie rozwijał. Bardzo często oferta sklepów stacjonarnych jest niewystarczająca, a w sieci można kupić wszystko: od opon, przez odzież, AGD po zdrową żywność. Jeżeli jakość usług spedycyjnych w dalszym ciągu będzie doskonalona, to sprzedaż online powinna odgrywać coraz większą rolę w szeroko pojętym handlu.

  3. POzycjonersi napisał/a:

    Bardzo często korzystamy z usług Poczty bo jakoś tak mam pewność że dojdzie w całości to co wysyłamy lub to co zamawiamy.

  4. Bizzi napisał/a:

    Najczęściej wybieram pocztę, ponieważ wiem że zawsze paczka dojdzie to adresata. Niestety u innych przewoźników zdarzały się liczne wypadki. Trzymam kciuki o wyższe miejsce!