Poczta Polska na rzecz rozwoju obrotu bezgotówkowego

Mariola_Gołda2Rynek płatności bezgotówkowych w Polsce utrzymuje trend wzrostowy – w latach 2010–2015 średnio rósł o 15-procent rok do roku. Jeszcze 10 lat temu udział transakcji bezgotówkowych we wszystkich transakcjach na rynku wynosił 2%, obecnie szacuje się go na poziomie 20%.

Na tak dużą dynamikę wzrostową mają wpływ głównie:

  • wzrost ubankowienia – obecnie konto bankowe posiada 83% Polaków,
  • duża liczba kart płatniczych na rynku polskim (37,7 mln, co przesądza o 2,3 % wzrostu stosunku do roku 2016 r.),
  • znaczący udział kart płatniczych z funkcją zbliżeniową stanowiących 77,9% udział we wszystkich kartach, dzięki czemu ponad 50% transakcji płatniczych realizowanych jest w ten sposób,
  • blisko 100% wskaźnik nasycenia rynku terminalami z funkcją zbliżeniową,
  • duża dynamika wzrostowa liczby terminali POS w Polsce – w I kw. 2017 r. wynosiła 563 tys. szt., (w stosunku do IV kw. 2016 stanowi to wzrost o 5 %).[1],
  • otwartość Polaków na nowe technologie płatnicze.

Płatności bezgotówkowe ułatwiają klientom zakupy, decydują o tym zarówno wygodne transakcje zbliżeniowe, szczególnie z opcją bez konieczności  wpisywania numeru PIN, bezpieczeństwo (nie ma konieczności noszenia gotówki ze sobą), jak też łatwość składania reklamacji i monitorowania wydatków. Dodatkową korzyścią jest funkcji cash-back w ramach dokonywania płatności, pozwalająca nam w prosty i szybki na uzyskanie gotówki.

Poczta Polska udostępnia płatności kartami oraz płatności mobilne BLIK w sieci stacjonarnej (placówki pocztowe z wyłączeniem agencji) jak i mobilnej (kurierzy). Płatności te są dostępne w każdej palcówce sieci własnej Poczty Polskie i realizowane są na ponad 11 tys. terminalach POS.  Zapewnia to Poczcie prawie 2% udział w rynku w zakresie liczby urządzeń. Klienci mogą bezgotówkowo zapłacić za usługi listowe, paczkowe, handlowe i finansowe. Z informacji, które dostajemy z placówek pocztowych wynika, że nasi klienci bardzo dobrze oceniają możliwość płatności kartami i BLIK.

Dzięki zainstalowanym terminalom POS, klienci Poczty mogą skorzystać
z szerokiego wachlarza usług, a są to m.in.:

  • akceptacje płatności kartami VISA i MasterCard bez ograniczeń kwotowych, w tym również realizowanymi w technologii bezstykowej, czyli tzw. płatności zbliżeniowe,
  • płatności w walucie karty DCC,
  • wypłaty gotówki,
  • doładowania telefonów komórkowych,
  • cash-back w ramach płatności kartą (usługa, dzięki której klient może wypłacać gotówkę w placówce pocztowej przy okazji zakupów). Terminale zaopatrzone w aplikację z funkcją wypłaty gotówki uzupełniają sieć bankomatów, a posiadaczom kart płatniczych pozwalają na wypłatę także małych kwot pieniędzy. Maksymalna kwota wypłaty gotówki z Cash back to 500 złotych przy użyciu karty MasterCard oraz 300 złotych przy użyciu karty Visa,
  • sprzedaż kodów Paysafecard (unikatowa kombinacja znaków pozwalająca na dokonywanie płatności m.in. w serwisach internetowych np. za usługi lub dostawy).

Dodatkowo Poczta Polska udostępnia klientom płatności on-line w serwisach internetowych za usługi świadczone drogą elektroniczną:

  • sprzedaż walorów filatelistycznych
  • pakiet Polecony eCommerce
  • usługi portalu Direct Mail
  • zamawianie prasy w prenumeracie
  • e-sklep z opakowaniami
  • ekspres pieniężny
  • przekaz pocztowy
  • świadczenia na rzecz abonamentu RTV
  • produkty oferty okolicznościowe Moja Bajka.

W ramach płatności on-line udostępniamy klientom eCommerce wygodne płatności elektorniczne: pay by link, karty i BLIK.

[1] Źródło dane NBP za I kw. 2017 r.

Klient eCommerce znajduje się w centrum naszej uwagi. Wprowadziliśmy możliwość realizacji płacenia kartą lub BLIK-iem w placówce pocztowej i u kuriera

 Jak wynika z badań Kantar TNS dla Izby Gospodarki Elektronicznej, co czwarta transakcja eCommerce opłacana jest już po tym, gdy paczka dotrze do odbiorcy. Jest to spowodowane głównie przyzwyczajeniami klientów (20%), chęcią zachowania anonimowości (16%), brakiem zaufania do sklepów (15%) oraz obawą przed tym,
że zamówiony towar nie dotrze (14%).

Dlatego też jako pierwsi na rynku polskim zaoferowaliśmy rozwiązanie płatnicze umożliwiające opłacenie bezgotówkowe paczki pobraniowej bez żadnych ograniczeń dla klientów indywidualnych i biznesowych. Jest to unikatowy na rynku model płatności bezgotówkowych przygotowany dla klientów, którzy wybierają płatność za pobraniem.

Stałe udoskonalanie oferty w zakresie usług eCommerce to jeden z głównych celów, jaki stawia sobie Poczta Polska. Udostępniliśmy płatności bezgotówkowe, które wpływają na komfort korzystania z usług oferowanych przez Pocztę oraz ułatwiają
i przyspieszają obsługę klientów kupujących w sklepach internetowych. Obecnie nasi klienci mogą bez żadnych limitów kwotowych i dodatkowych kosztów realizować bezgotówkowe transakcje  w ramach odbioru paczki za pobraniem dokonywanego w placówce pocztowej (z wyłączeniem agencji), czy u kuriera. Do przeprowadzenia takiej transakcji wystarczy karta płatnicza lub dowolny model smartfona, wyposażonego w aplikację mobilną banku z funkcją BLIK. Jest to istotna funkcjonalność dla często wybieranej przez konsumentów paczki pobraniowej.

Mariola Gołda z Działu Rozwoju Tradycyjnych Usług Finansowych Poczty Polskiej

dodaj komentarz
Wpisane w Aktualności, eCommerce, Nasze usługi | Tagi: , , , . Link bezpośredni.

2 odpowiedzi na „Poczta Polska na rzecz rozwoju obrotu bezgotówkowego

  1. CEO napisał/a:

    Ciekawe czy będzie kiedyś możliwość płacić bezgotówkowo listonoszowi za przesyłkę płatną przy odbiorze.

  2. Robert napisał/a:

    Z roku na rok płatności bezgotówkowe zyskują co raz to większą popularność i to nie tylko w branży e-commerce, chociaż tam widać to najbardziej. Więcej osób korzysta właśnie z płatności online zamiast płatności przy odbiorze. Moim zdaniem tendencja jest wzrostowa i w kolejnych latach będzie co raz to większa. Na samej poczcie widać jak po wprowadzeniu terminali osoby korzystają z płatności kartą zamiast gotówką ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

WP-SpamFree by Pole Position Marketing