Cechy perfekcyjnego pudełka

pudelkoPudełka są zróżnicowane pod względami wzornictwa, rozmiaru, stylistyki i kształtu. Jednak każde musi przede wszystkim spełniać swoją funkcję użytkową.

Perfekcjonizm jest pojęciem złudnym. Czy istnieją produkty lub usługi perfekcyjne? Bez względu na odpowiedź, opakowanie powinno spełniać konkretne oczekiwania i dążyć do perfekcyjności.

Wytrzymałość i solidne wykończenie

Tektura to przetworzone materiały biologiczne. Innymi słowy jest żywa, dzięki czemu pozwala na amortyzację produktu wewnątrz. Istnieją różne grubości tektury, tzw. fale. Należy się z nimi zapoznać, by jak najlepiej zabezpieczyć swoje towary podczas pakowanie do tekturowych pudełek. Niektóre opakowania z grubszych tektur umożliwiają przewóz ciężkich przedmiotów. Inne zaś umożliwiają przewóz lżejszych, np. ubrań i te powinny stawiać na elegancję i dobrą ekspozycję produktu (ale nie kosztem wytrzymałości).

Opakowanie mówiące o twojej marce

Pudełko powinno być traktowane jak cichy sprzedawca. Rola opakowania polega m.in. na tym, by konsument poczuł się wyjątkowo. Powinno wzbudzać jego zainteresowanie i być intrygujące. Idealnym stanem rzeczy jest sytuacja, gdy klient pokazuje pudełko w social mediach. To jedna z najlepszych form reklamy i pozytywnego feedbacku.

Opakowanie produktu musi korespondować z wartościami i charakterem firmy, która decyduje się umieścić w nim swoje towary. Pudełko wykonane z recyklingowanej tektury świetnie podkreśli pro-ekologiczne starania firmy.

Warto wykorzystać opakowanie jako element budujący przewagę na rynku. Właściwości, na które konkurencja nie zwróciła uwagi, mogą być atutem.

pudelko o tekstuPudełko stanowi zabezpieczenie produktu wewnątrz

Ważną funkcją pudełka jest chronienie jego zawartości. Pudełka narażone są na wiele niesprzyjających okoliczności po drodze do odbiorcy. Są przerzucane, układane jedne na drugim. Ich los bywa ciężki. Opakowanie musi być zatem wytrzymałe. Pudełko powinno być na tyle solidne, aby zabezpieczało zawartość przed uszkodzeniem lub zniszczeniem mechanicznym, a także przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Otwarcie pudełka nie sprawia problemu

Istnieje zjawisko zwane “wrap rage”. To sytuacja, w której konsument traci kontrolę nad swoimi nerwami, gdy sposób otwierania pudełka jest uciążliwy np. w wyniku nadmiernie skomplikowanego mechanizmu lub zabezpieczeń.

Należy wzrócić uwagę, aby pudełko bez straty swych zalet zapewniało klientowi łatwe otwieranie. Skomplikowany mechanizm otwierania pudełka może spowodować, że konsument zmienia opinię na temat marki. Jeśli zniszczy pudełko podejmując wysiłki otwarcia go przed odkryciem właściwego sposobu, wysiłki designerskie w dużej mierze idą na marne.

Jednym z przykładów właściwego otwierania pudełka jest pomysł ChenChen Hu, której pudełko o nazwie “corner pack” otwiera się w dosłownie magiczny sposób.

Spełnia funkcję estetyczną

Równie ważną, a niestety często zaniedbywaną rolą pudełka, są jego walory estetyczne. Rozwój e-commerce doprowadził do sytuacji, w której klienci uważają, że zwyczajne opakowania są uznawane za nudne i nieatrakcyjne. Opakowanie powinno sprawiać wrażenie, że na konsumenta czeka w środku coś wyjątkowego. A kontakt z samym pudełkiem powinien być jak preludium do misterium, które budzi wiele pozytywnych emocji.

Projektowanie wymaga czasu i starań. Oryginalne wzornictwo, niebanalne połączenia kolorystyczne czy minimalizm – to wszystko kierunki, które dziś są w modzie.

Podsumowanie

 Powyżej jest wymienionych pięć najważniejszych cech opakowania. Żadna z nich nie powinna dominować nad pozostałymi. Tylko wytrzymałe pudełko, wykonane z dbałością o detale, dopasowane do produktu i wyglądające atrakcyjnie pozwoli zadowolić wymagających klientów.

Należy również mieć na uwadze najważniejsze cechy pudełka ze względu na charakter marki. Lepsze opakowanie pozwoli zdobyć serca nowych konsumentów.

 

Kajetan Wyrzykowski, gościnnie z firmy Packhelp, operatora platformy Zapakuj.to.

Jest to pierwszy z 9 projektów realizowanych w ramach programu „GammaRebels powered by Poczta Polska”, w ramach którego Poczta Polska udostępniała swoją infrastrukturę, doświadczenie i zasoby młodym kreatywnym przedsiębiorcom.

dodaj komentarz
Wpisane w Aktualności, eCommerce, Kurier Ekspres Paczka, Nasze usługi. Link bezpośredni.

Jedna odpowiedź na „Cechy perfekcyjnego pudełka

  1. finansomania napisał/a:

    Jako przydatną cechę pudełka dodałbym jeszcze możliwość wielokrotnego używania. Czyli żeby nie gięło się zbytnio.