Przełamujemy stereotypy i likwidujemy bariery

malgosia milkeAktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych to trudny temat. W świadomości społecznej obok faktów funkcjonuje wiele obiegowych opinii i informacji nieprawdziwych. Przykład Poczty Polskiej pokazuje, że zajmując się tym trudnym zagadnieniem systemowo – można wiele osiągnąć. do zaangażowania osób niepełnosprawnych potrzebne są także zmiany mentalne u menedżerów.

 

Poczta Polska jako największy polski pracodawca oraz firma państwowa, deklarująca prowadzenie działań w zakresie CSR, ma duże zobowiązania społeczne wobec osób niepełnosprawnych. Na przeszkodzie do ich realizacji stoi wymaganie dotyczące większości stanowisk eksploatacyjnych – sprawność fizyczna. Ma ono jednak uzasadnienie tylko wtedy, gdy niepełnosprawność widzimy jako widoczne schorzenie, uniemożliwiające np. dźwiganie czy poruszanie się na własnych nogach. Gdy wyjdziemy poza ten schemat i oczyma wyobraźni zobaczymy np. niedosłyszącego listonosza albo takiego z dysfunkcją ręki, okazuje się, że bariery znikają.

W Poczcie Polskiej pracuje prawie 1300 osób z niepełnosprawnościami. W ciągu ostatnich lat liczba ta wzrosła o prawie 100% i na pewno będzie rosła dalej. Większość z tych pracowników zatrudnionych jest na stanowiskach eksploatacyjnych (listonosze i pracownicy obsługi klienta). Wzrostowi zatrudnienia pomaga współpraca z podmiotami zewnętrznymi, specjalizującymi się w zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz odświeżona „Polityka zatrudniania osób niepełnosprawnych”,  dostosowana do sytuacji rynkowej i zmian jakie zachodzą w firmie. Jej celem jest nie tylko dobre zaplanowanie procesu, ale także pokazanie, że prowadząc rekrutację, warto myśleć o tym, co można zrobić, aby zatrudnić osobę niepełnosprawną. Trzeba odrzucić wynajdowanie powodów uniemożliwiających przyjecie takiej osoby do pracy.

Liczba osób niepełnosprawnych zatrudnionych w firmie dowodzi, że część osób pozbyła się już obaw dotyczących ich zatrudniania, inna być może nigdy ich nie miała. Aby pracowników z niepełnosprawnościami i osób, które nie mają problemów związanych z ich zatrudnianiem było coraz więcej– wszyscy interesariusze firmy muszą zobaczyć Pocztę Polską jako firmę przyjazną osobom niepełnosprawnym. Może temu pomóc edukacja, dobre praktyki rynkowe i osobiste doświadczenie, zaczynające się od jednej sytuacji, często uruchamiającej efekt domina.

Polskie społeczeństwo starzeje  się i przybywa osób, które niebawem nie będą w pełni sprawne, ze względu na naturalne procesy biologiczne. Dlatego lepiej zawczasu nauczyć się pracować w różnorodnych zespołach, które składają się z osób z orzeczoną niepełnosprawnością oraz wyjść poza schemat myślenia potęgującego znaczenie barier. Poczta Polska – jak przez minione 460 lat – odnajdzie się w zmieniającej się rzeczywistości społecznej.

Małgorzata Milke z Biura Komunikacji Poczty Polskiej

dodaj komentarz
Wpisane w Aktualności | Tagi: , , . Link bezpośredni.

Możliwość komentowania jest wyłączona.