Odbiór w Punkcie zyskuje na popularności

50 mld złotych – tyle według raportu Interaktywnie.com – Polacy wydadzą w 2019 roku na zakupy przez internet. Jak podają Ecommerce Europe i SAP, już 49 proc. Polaków robi regularnie zakupy online. Dla Poczty Polskiej najważniejsze w tych danych jest to, że każdy spośród tej połowy Polaków musi przecież gdzieś swoją paczkę odebrać.

 

Polska znajduje się na 13. miejscu w zestawieniu najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. W kolejnych latach sektor ma się zwiększyć o ponad 22 mld zł. Większość Polaków kupuje w sieci już nie sporadycznie, lecz regularnie. A przy każdej transakcji nadaje i odbiera paczki. Okazuje się, że coraz częściej – całkowicie świadomie – Polacy rezygnują z dostawy do domu i decydują się na punkty odbioru. Wygląda więc na to, że plan stworzenia przez Pocztę i sukcesywnego rozwoju oraz promocji sieci click & collect przynosi oczekiwane  rezultaty.

Poczta Polska konsekwentnie buduje pozycję usługi Odbiór w Punkcie  we współpracy z partnerami, którzy mają renomę, silną i rozpoznawalną markę, a także dysponują sieciami, które są często odwiedzane przez klientów. Obecnie Poczta Polska z partnerami tworzy największą sieć typu click & collect w kraju, do której należy już ponad 11,5 tys. punktów.

W grudniu ub.r. klienci Poczty Polskiej korzystali z usługi Odbiór w Punkcie dwa razy częściej niż przed rokiem. Co piąta paczka była odbierana właśnie w sieci click & collect. Dziś sieć obejmuje już ponad 11,5 tys. punktów, w tym: placówki Poczty, automaty pocztowe, stacje Orlen, sklepy Żabka i Freshmarket oraz kioski i saloniki Ruchu. W roku 2018 liczba przesyłek odebranych w punkcie była o prawie 60 proc. większa niż w roku 2017. W samym grudniu wolumen był nawet dwukrotnie wyższy niż w tym samym okresie rok wcześniej.

W bieżącym roku dynamika przesyłek odbieranych w punktach ma wynieść co najmniej 150 proc. Wszystko wskazuje na to, że tak właśnie się stanie, tym bardziej że już w I kwartale br. odnotowano dynamikę ponad 200 proc. w stosunku do I kwartału ub.r. W samej tylko sieci sklepów Żabka od początku roku odebrano już ponad 1 mln przesyłek, czyli więcej niż w całym 2018 roku. Prognozowany wynik na 2019 rok wynosi ponad 6 mln przesyłek odebranych w sieci partnera.

Pocztowa sieć click & collect staje się poważną alternatywą dla innych form odbioru paczek. Rok 2018 był pod tym względem kluczowy. Przede wszystkim chodzi o umowę z siecią sklepów Żabka, której punkty znajdują się w odpowiednich lokalizacjach. Są to duże aglomeracje, gdzie zapotrzebowanie na taką usługę jest największe. Ważnym momentem było też nawiązanie współpracy z Allegro i dołączenie do programu AllegroSmart.

Z badania przeprowadzonego przez IQS na zlecenie firmy Żabka Polska wynika, że klienci zwracają dziś uwagę na wygodę i szybkość usługi. 69 proc. Polaków przyznaje, że to właśnie wygoda podczas dokonywania zakupów jest dla nich bardzo ważna, a 65 proc. pytanych szuka rozwiązań, które ułatwiają im życie.

Najlepiej widać to na przykładzie dużych aglomeracji, gdzie życie toczy się szybko, a mieszkańcy narzekają na brak czasu. Tam klienci nie mogą sobie pozwolić na czekanie w domu na kuriera czy też biegać do punktów awizacyjnych. Jest im zdecydowanie łatwiej i wygodniej odebrać paczkę na pobliskiej stacji przy okazji tankowania samochodu, kiedy kupują gazetę w kiosku czy też robią zakupy w sklepie spożywczym.

Część klientów, również w pełni świadomie, decydując się na odbiór przesyłki w punkcie, wybiera także placówkę pocztową. Liczba paczek odebranych w placówkach pocztowych w pierwszym kwartale 2019 roku wzrosła o 50 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Poczta Polska ma klientów, którzy korzystają z jej usług, a przy okazji odbierają przesyłkę w placówce, oraz takich, którzy przychodzą do placówki tylko po to, aby odebrać przesyłkę. Dla tych drugich nie ma znaczenia, gdzie odbiorą paczkę. Wybierają lokalizację, która jest dla nich najwygodniejsza lub najbliższa.

Spółka analizuje także lokalizacje pod kątem urządzeń samoobsługowych. Staną tam, gdzie faktycznie istnieje na to zapotrzebowanie. Będą to osiedla, gdzie jest duża koncentracja klientów, a nie ma wystarczającego pokrycia obecnymi punktami. Poczta na początku maja podpisała umowę z firmą SwipBox na dostawę 200 automatów pocztowych do odbioru przesyłek. Pierwsze z nich pojawią się w placówkach pocztowych jeszcze przed wakacjami. Pozostałe zostaną oddane do użytku do końca III kwartału br. Najpierw trafią do placówek pocztowych oraz sklepów Biedronka w największych aglomeracjach miejskich, w tym w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Trójmieście oraz Poznaniu.

Rozwój rynku e-commerce trwa od lat i nie widać powodu, dla którego miałby się zatrzymać w najbliższym czasie. Pochodną tego rozwoju jest popularność usługi Odbiór w Punkcie – czy to handlowo-usługowym, czy automacie pocztowym. A wyniki, zwłaszcza te odnotowane w ostatnim roku, potwierdzają, że rynek potrzebuje takiej usługi.

Adam Kubiak, redaktor naczelny Magazynu Poczta Polska

dodaj komentarz
Wpisane w Aktualności, eCommerce, Kurier Ekspres Paczka, Nasze usługi | Tagi: , , . Link bezpośredni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

WP-SpamFree by Pole Position Marketing