Zużycie energii dostawczego pojazdu elektrycznego na przykładzie Nissana e-NV200

W latach 2018-2019 Poczta Polska testowała pojazdy elektryczne, które mogą zostać wykorzystane w logistyce miejskiej. Testy te składały się z trzech części:

  1. testy pojazdów elektrycznych o ładowności do 800 kg.
  2. testy pojazdów elektrycznych dla służby doręczeń.
  3. testy pojazdów elektrycznych o ładowności powyżej 800 kg.

Przeprowadzone badania uzupełnione były o ankietowanie użytkowników w zakresie szeregu parametrów ergonomicznych i eksploatacyjnych. Ich wyniki można podsumować stwierdzeniem, że pozytywnie ocenione zostały te cechy, do których kierowcy przyzwyczaili się w samochodach z silnikiem spalinowym oraz m.in. ułatwienia dotyczące dostępu do przestrzeni ładunkowej i cisza w kabinie podczas jazdy. Głównym z zarzutów zwłaszcza dla cięższych pojazdów, powyżej 800 kg ładowności, był ograniczony zasięg. Związane jest to ze stratami energii związanymi z poruszeniem większej masy oraz stratami energii spowodowanymi oporem aerodynamicznym.

Przy wyznaczaniu zasięgu pojazdu poza wymienioną masą własną, dodatkowym obciążeniem ładunkiem należy także wziąć pod uwagę prędkość z jaka on się porusza. Stąd normalną praktyką jest jej ograniczanie przy pomocy oprogramowania samochodu tak by umożliwić przejechanie dłuższego dystansu na jednym ładowaniu.

W ramach pocztowych testów wykonane zostały pomiary zużycia energii nieobciążonego samochodu elektrycznego Nissan e-NV200 w wersji Van w zależności od prędkości jazdy, ich wyniki zaprezentowane są na rys. 1. Testowany pojazd miał ograniczenie prędkości maksymalnej do 134 km/h.

Jak można zauważyć zmierzone zużycie energii silnie zależy od prędkości z jaka porusza się pojazd. Przy prędkości 120 km/h jest niemal 3 razy większe niż dla 40km/h. Stąd by uzyskać większy zasięg można zmniejszyć zużycie energii np. poprzez ograniczenie prędkości maksymalnej lub poprawę współczynnika oporów aerodynamicznych, jednak najbardziej oczywistym rozwiązaniem jest montaż większego akumulatora. Nie jest to jednak zawsze możliwe ze względu zarówno na jego dodatkową objętość i wagę. Już teraz akumulator omawianego Nissana eNV200 waży niemal 500 kg, co przekłada się na masę całkowitą pojazdu przeszło 1500 kg i ładowność 694 kg.

Zrealizowane w 2018 roku testy udowodniły jaki potencjał mają elektryczne samochody do 800 kg ładowności w eksploatacji w Poczcie Polskiej.

dr inż. Marcin Koniak, koordynator do spraw Opiniowania i Rekomendacji Sekcja Rozwoju Taboru Pion Operacji Logistycznych – Centrala

dodaj komentarz
Wpisane w Aktualności | Tagi: , , . Link bezpośredni.

Możliwość komentowania jest wyłączona.