Poczta Polska sprostała obecnym wyzwaniom na rynku eCommerce

Obecny stan epidemii postawił przed Pocztą Polską nowe wyzwania. Z jednej strony podjęliśmy szereg działań, aby zagwarantować klientom bezpieczne doręczanie przesyłek. Z drugiej strony na bieżąco modyfikowaliśmy działania operacyjne gwarantujące sprawne procesowanie zwiększonych wolumenów wygenerowanych z rynku eCommerce, których przed pandemią nikt nie był wstanie przewidzieć.

Poczta Polska podjęła szereg działań zmierzających do ograniczenia ryzyka rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2 oraz zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa pracownikom, klientom i partnerom biznesowym. Od początku nie przewidywaliśmy żadnych ograniczeń w doręczaniu i odbiorze korespondencji. Przesyłki kurierskie oraz paczkowe doręczamy wciąż do wszystkich odbiorców zapewniając bezkontaktowy odbiór przesyłek.

Wdrożyliśmy szereg procedur zapewniających bezpieczeństwo Klientom i pracownikom przy dostawie przesyłek. Od 22 kwietnia 2020 r. w związku ze zmianą zapisów w Prawie pocztowym dla przesyłek paczkowych i kurierskich zawieszono obowiązek uzyskania pokwitowania odbioru przesyłki.

W przypadku paczek i przesyłek kurierskich z potwierdzeniem odbioru, z Elektronicznym Potwierdzeniem Odbioru, z zadeklarowaną wartością powyżej 100 zł lub z ubezpieczeniem, w których suma ubezpieczenia przekracza 5 000 zł bądź z dokumentami zwrotnymi oraz przesyłek wysłanych przez sądy, prokuraturę i inne organy ścigania oraz komornika sądowego wdrożyliśmy możliwość odebrania przesyłek bez pokwitowania. W tym przypadku wystarczy jedynie okazać pracownikowi Poczty Polskiej z bezpiecznej odległości dokument tożsamości, np. dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy. Pracownik Poczty Polskiej sam spisze 4 ostatnie cyfry numeru weryfikowanego dokumentu.

Ponadto Poczta Polska wspólnie z partnerami wprowadziła dodatkowe środki ochrony oraz zmiany w procesie odbioru paczek, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa pracowników oraz klientów korzystających z usługi Odbiór w PUNKCIE. Wprowadziliśmy możliwość bezdotykowego odbioru przesyłek. Podczas odbioru przesyłki wystarczy podać sprzedawcy kod odbioru bez konieczności dotykania terminala/PIN pada. Sprzedawca sam zarejestruje kod i w przypadku pozytywnej weryfikacji wyda przesyłkę. Bezdotykowy i szybki odbiór przesyłek zwiększa poczucie bezpieczeństwa.

Dodatkowo dla przesyłek paczkowych i kurierskich, w przypadku, gdy nadawca podał numer telefonu odbiorcy, przed doręczeniem przesyłki Klient otrzyma numer kontaktowy do kuriera. Od którego można uzyskać informacje o prognozowanym czasie dostawy lub uzgodnić tryb odbioru przesyłki. Zaś w przypadku przesyłek pobraniowych rekomendujemy płatność bezgotówkową, np. kartą płatniczą czy BLIK-iem.

Szereg podjętych przez Pocztę Polską działań zapewnił nie tylko bezpieczeństwo klientom i  naszym Pracownikom, ale także umożliwił realizowanie podstawowej działalności Spółki. Dzięki czemu od dwóch miesięcy obserwujemy znaczny wzrost liczby przesyłek generowanych szczególnie przez konsumentów robiących zakupy online. Zgodnie z prognozami Poczty Polskiej tempo rozwoju rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych w 2020 r. estymowane było na 13%. Ostatnie dane wskazują, że wyniki osiągane przez Spółkę są znacznie powyżej tych szacunków. Wzrosty dotyczą zarówno przesyłek dostarczanych w serwisie door2door, jak również click&collect. W trudnym okresie sieć Poczty Polskiej sprawdziła się jako zaufany i bezpieczny partner dla rynku eCommerce.

Obecnie mamy do czynienia z rewolucją na rynku eCommerce. Ograniczenia wywołane przez wirus spowodowały, że zmieniły się preferencje i oczekiwania klientów, którzy zakupy przenieśli do internetu. Ma na to wpływ dostępność towarów, ale również bezpieczeństwo w ich nabyciu oraz doręczeniu, w miejscu i czasie najbardziej dogodnym dla klientów. Polacy przechodzą na zakupy online, testują, sprawdzają różne metody dostawy i przekonują się do najwygodniejszej formy odbioru przesyłek dla siebie.

Poczta Polska oferuje nie tylko możliwość doręczania przesyłek pod drzwi, ale także odbiór przesyłek w automatach Smartbox czy w jednym z ponad 12 tys. punktów odbioru Poczty Polskiej. Sieć punktów Poczty Polskiej jest największą tego typu w Polsce. Możliwość wyboru miejsca odbioru przesyłki z ponad 12 tys. punktów, którą tworzą placówki pocztowe, stacje PKN Orlen, sklepy Żabka, kioski i saloniki prasowe Ruchu oraz 200 Smartboxów, w ramach wybranej metody dostawy to wygoda dla klientów.

Odbiory przesyłek z punktów, czyli tzw. click&collect to trend w eCommerce, który rozwija się dynamicznie od kilku lat. Dostrzegamy te zmiany i skutecznie odpowiadamy na zmiany preferencji konsumentów w sposobie dostawy, rozwijając sieć punktów odbioru i automatów Smartbox. Obserwujemy szczególnie w ostatnich trzech latach dynamiczny wzrost liczby przesyłek kierowanych do tych kanałów dystrybucji, a ich znaczenie w kolejnych latach odgrywać będzie jeszcze większa rolę w doręczaniu przesyłek do odbiorców. W tym roku spodziewamy się, że ok. 35% całości wolumenu przesyłek kurierskich zostanie przez klientów odebrana w sieci punktów odbioru i Smartboxach. Natomiast w perspektywie najbliższych 2-3 lat, wraz z realizacją planów w zakresie rozwoju sieci punktów odbioru oraz Smartboxów, spodziewamy się zrównania popularności tego kanału dostawy z kanałem doręczania paczek przez kurierów.

Michał Mierzejewski, zastępca dyrektora Biura ds. Usług KEP i eCommerce Poczty Polskiej

dodaj komentarz
Wpisane w eCommerce, Nasze usługi | Tagi: , . Link bezpośredni.

Możliwość komentowania jest wyłączona.